09127794763 mihan13@yahoo.com

 

با استفاده از داده های جمع آوری شده به مدت 30 سال دیگر، یک تیم تحقیقاتی از کالج دانشگاه لندن با موفقیت، مصرف بیش از حد قند یا رژیم غذایی پر قند فرآوری شده را با خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات مانند اضطراب و افسردگی مرتبط کرده اند. این گزارش در ژوئیه سال 2017 در ژورنال گزارش های علمی منتشر شد.

براساس وب سایت UCL،  مطالعه‌ای که با عنوان  استرس و بهداشت شناخته می شود، اطلاعات بهداشتی 10308 زن و مرد را از سال 1983 تا سال 2013 جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد. همه شرکت کنندگان، کارمندان خدمات ملکی انگلیس بودند که در لندن زندگی می کردند.
این مطالعه طولی برای کشف راه های تأثیرگذاری بر وضعیت اجتماعی فرد بر فاکتورهای اصلی سلامت طراحی شده است. محققان از معاینات فیزیکی و پرسشنامه ها برای مشاهده چگونگی تأثیر روانشناسی و رفتار در فیزیولوژی استفاده کردند. همچنین تلاش شده است تا بررسی شود كه چگونه این موارد در بروز برخی بیماری ها تأثیر دارد.

مصرف بیش از حد قند

مصرف بیش از حد قند و کاهش سلامت روان

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که افرادی که رژیم غذایی زیادی با قند فرآوری شده مصرف می کنند بیشتر دچار افسردگی و سایر اختلالات خلقی می شوند. معلوم نیست، اگر این نتایج بدان معنا باشد که افرادی که از اختلالات خلقی رنج می برند  آیا تمایل به  مصرف مواد قندی در آنها  بروز می کند، یا اینکه قند مصرفی خود باعث تغییر در عملکرد ذهنی شده است.
در تجزیه و تحلیل آنها، نویسندگان مطالعه میزان مصرف چندین گرم قند فرآوری شده در شرکت کنندگان به شکل نوشیدنی و مواد غذایی را اندازه گیری کردند. سپس گروه نمونه به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول مردانی بودند که حداقل 67 گرم شکر در روز مصرف می کردند. پس از پنج سال، این گروه 23٪ خطر ابتلا به یک اختلال روانی را در مقایسه با گروه سوم که کمتر از 39.5 گرم قند فرآوری شده روزانه مصرف می کردند، نشان داد این نتایج  فاکتورهای دیگری مانند رژیم غذایی کلی یا سایر بیماری ها را در نظر نمی گیرد. شرکت کنندگانی که قبلاً به یک اختلال روانی مبتلا شده بودند، احتمال افزایش قسمت های مکرر افسردگی را هنگام خوردن یک رژیم قند زیاد نشان دادند.

در حالی که این مطالعه از پیوند بین مصرف قند و کاهش سلامت روان پشتیبانی می کند، نشان نداد که افرادی که به اختلالات روانی مبتلا شده اند نسبت به افرادی که حالت های روحی سالم را حفظ می کنند، غذاهای قندی بیشتری می خورند. این ثابت می کند که مصرف قند باعث تغییر در عملکرد ذهنی می شود.
یک مرد متوسط ​​از انگلیس روزانه 68.4 گرم شکر می خورد. این دو برابر میزان توصیه شده روزانه است. در ایالات متحده، مصرف قند تقریباً سه برابر بیشتر از میزان مصرف توصیه شده است. برخی محققان پیش بینی می کنند که تا سال 2030 افسردگی عمده علت اصلی ناتوانی در کشورهای دارای سطح اقتصادی  بالا خواهد بود.
در اولین بار مصرف، قند باعث افزایش موقتی خلق و خوی می شود که برخی از افراد در پاسخ به استرس به دنبال میان وعده های شیرین باشند. با این حال، استفاده مکرر از قندهای اضافه شده در طولانی مدت اثر متضاد دارد و در نهایت منجر به اختلالات خلقی افسردگی می شود. لذا می توان نتیجه گرفت مصرف  بیش از حد  قند ریسک ابتلا به اختلالات روانی را بالا می برد.