09127794763 mihan13@yahoo.com

رژیم تقویت عملکرد ذهن (MIND ) ممکن است حدود7.5 سال کاهش عملکرد مغز ناشی از سالمندی را به عقب بیندازد ویا کند کند.  در حالی که توانایی های شناختی به طور طبیعی به عنوان بخشی از روند طبیعی در فرایند پیری کاهش می یابد، لذا ممکن است از این روند  کاهش مورد انتظار، کاست.  به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه راش، خوردن گروهی از غذاهای خاص  ممکن است زوال شناختی را در میان بزرگسالان مسن کند کند،

این یافته علاوه بر مطالعه قبلی توسط تیم تحقیقاتی است که نشان داد رژیم MIND ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. مطالعه اخیر نشان می دهد که افراد مسنی که رژیم غذایی MIND را با دقت بیشتری دنبال می کنند، از نظر شناختی 7.5 سال جوان تر از افرادی هستند که کمترین رژیم را دنبال می کنند. نتایج این مطالعه اخیراً به صورت آنلاین در مجله آلزایمر ودمانس انجمن آلزایمر ایلات متحده   منتشر شد.     شرکت کنندگان دریک مطالعه با میانگین سنی 81.4 سال، همچنین بخشی از پروژه حافظه عجله و پیری بودند، مطالعه ای بر روی ساکنان بیش از 40 جامعه بازنشستگان و واحدهای مسکونی عمومی در منطقه شیکاگو. در طول این مطالعه، آنها تست سالانه استاندارد شده برای توانایی شناختی در پنج حوزه – حافظه اپیزودیک، حافظه کاری، حافظه معنایی، توانایی دیداری-فضایی، و سرعت ادراکی را دریافت کردند. گروه مورد مطالعه همچنین پرسشنامه‌های فراوانی غذای سالانه را تکمیل کردند واین پژوهش به محققان این امکان را داد تا پایبندی گزارش‌شده توسط شرکت‌کنندگان به رژیم غذایی را با تغییرات در توانایی‌های شناختی آن‌ها که توسط آزمون‌ها اندازه‌گیری می‌شد، مقایسه کنند.

مارتا کلر موریس،  اپیدمیولوژیست تغذیه، و همکارانش این برنامه رژیم را توسعه دادند که نام کامل آن ، مداخله رژیم غذایی مدیترانه  برای تاخیر عصبی است. همانطور که از نام آن پیداست، رژیم  ترکیبی از رژیم های مدیترانه ای ورویکردهای غذایی برای توقف فشار خون  است. هر دو رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته را کاهش می دهند.    بیماری آلزایمر در حال حاضر ششمین علت مرگ و میر در ایالات متحده است که 60 تا 80 درصد موارد زوال عقل را تشکیل می دهد. بنابراین، پیشگیری از زوال شناختی، ویژگی تعیین کننده زوال عقل، اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. به تعویق انداختن شروع زوال عقل تا پنج سال می تواند هزینه و شیوع آن را تقریباً به نصف کاهش دهد.   رژیم MIND دارای 15 جزء رژیمی است که شامل 10 “گروه غذایی سالم برای مغز” و پنج گروه ناسالم – گوشت قرمز، کره و مارگارین چربی، پنیر، شیرینی ها و غذاهای سرخ شده یا فست فود می شود.برای پیروی از رژیم MIND و بهره مندی از آن، فرد باید حداقل سه وعده غلات کامل، یک وعده  سبزیجات   را هر روز   بخورد. یک روز در میان یا بیشتر، حداقل دو بار در هفته مرغ و انواع توت ها و حداقل هفته ای یک بار ماهی بخورید. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که برای جلوگیری از اثرات مخرب زوال شناختی، او باید مصرف غذاهای ناسالم تعیین شده، به ویژه کره  ، شیرینی ها و شیرینی ها، چربی کامل را محدود کند. پنیر، و غذاهای سرخ شده یا فست فود . توت ها تنها میوه ای هستند که به طور خاص در رژیم غذایی MIND گنجانده می شوند. موریس می‌گوید: «زغال اخته یکی از قوی‌ترین مواد غذایی از نظر محافظت از مغز است، و توت‌فرنگی نیز در مطالعات قبلی درباره تأثیر غذا بر عملکرد شناختی ، عملکرد خوبی داشته است.

موریس توضیح می دهد. هنوز مطالعات زیادی در این زمینه باید انجام دهیم، و من انتظار دارم که با پیشرفت علم در مورد رژیم غذایی و مغز، اصلاحات بیشتری انجام دهیم.

 

https://neurosciencenews.com/alzheimers-aging-mind-diet-2359