09127794763 mihan13@yahoo.com

فصل تعطیلات در راه است و بدنبال آن، به دنبال هدایای عالی برای خانواده و دوستان هستیم. اما وقتی هدیه می دهید دقیقا در مغز شما چه اتفاقی می افتد؟ و آیا این ضرب المثل قدیمی واقعاً درست است که “دادن بهتر از گرفتن است؟

به گفته امیلیانا سایمون توماس، به نظر می رسد، هدیه دادن، به ویژه زمانی که هدیه گیرنده فردی است که ما با او رابطه نزدیکی داریم، مسیرهای پاداش کلیدی را در مغز ما فعال می کند، به شرطی که اجازه ندهیم استرس ، لذت این موقعیت را از بین ببرد.

دکتر امیلیانا ، مدیر علمی در مرکز علمی خوب بزرگ، یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه  کالیفرنیا، برکلی، که ریشه های شفقت، شادی و نوع دوستی را مطالعه می کند می گوید. چندین مطالعه در دهه گذشته نشان داده اند که خرج کردن پول برای کسی غیر از خودتان باعث شادی می شود. این به این دلیل است که وقتی سخاوتمندانه رفتار می کنیم – اعم از اهدای پول به خیریه یا دادن چیزی   به یکی از عزیزان در تعطیلات – تعامل بیشتری بین بخش های مغز مرتبط با پردازش اطلاعات اجتماعی داشته و همچنین موجب  احساس لذت می گردد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس انجام شد،

محققان به 50 نفر 100 دلار دادند و به نیمی از آنها دستور دادند که آن را برای خود خرج کنند و به نیمی دیگر آن را برای شخص دیگری در چهار هفته آینده خرج کنند. سپس از آنها تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) جهت اندازه‌گیری فعالیت مغز مرتبط با سخاوت و لذت در طول یک کار اشتراک‌گذاری اجتماعی انجام دادند.

آنها دریافتند کسانی که برای افراد دیگر پول خرج می‌کنند، تعاملات سخاوتمندانه‌تر و منصفانه‌تری با افراد دیگر داشتند و پس از پایان آزمایش، سطوح بالاتری از شادی را گزارش کردند. سیمون توماس که در زمینه علوم اعصاب و روانشناسی شفقت، مهربانی و قدردانی مطالعه می‌کند، می‌گوید:  اغلب مردم از آن به عنوان «درخشش گرم» یاد می‌کنند، این لذت ، جهت انجام کاری برای شخص دیگر ذاتی است. اما بخشی از منحصربه‌ فرد بودن فعال‌سازی پاداش در مورد هدیه دادن در مقایسه با چیزی مانند دریافت جایزه یا برنده شدن پول این است که به دلیل اجتماعی بودن، مسیرهایی را در مغز فعال می‌کند که موجب آزاد شدن اکسی توسین که یک نوروپپتید است می گردد، که نشان دهنده اعتمادو ایمنی است و اغلب از آن به عنوان  “هورمون نوازش” یاد می شود. هنگامی که اکسی توسین بخشی از معادله است، پاداش آن کمی متفاوت است، زیرا برخلاف عمر کوتاهی که پاسخ دوپامین خالص دارد، می‌توان آن را طولانی‌تر نگه داشت.

سیمون توماس، که سازمانش بر ارائه ابزارها و نکات مبتنی بر تحقیقات برای امور اجتماعی متمرکز است، گفت: این اثرات بر روی مغز حتی در مراحل مختلف منتهی به باز کردن واقعی هدیه نیز وجود دارد، مانند خرید هدیه و بسته بندی آن . او گفت که کل تجربه فهمیدن اینکه برای کسی که دوستش دارید چه چیزی بگیرید و به سادگی پیش بینی حضور در اتاق با او در حالی که اتاق را باز می کند ، همان مسیر های پاداش را فعال می کند و همه بخشی از لذت هدیه دادن است .

آیا واقعا هدیه دادن بهتر از گرفتن هدیه است ؟

سایمون توماس  می‌گوید: «اگر واقعاً استرس دارید که توانایی شما در  پیش‌بینی   لذت بردن از تجربه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، پس دوپامین و اکسی توسین آن چیزی نیستند که در مغز شما ترشح می‌شود. “شما احتمالاً در تمام مدت استرس دارید.”

او افزود، اگر اینطور است، مهم است که برای تغییر ذهنیت خود زمان بگذارید. اگر جنبه مالی هدیه دادن بر شما قابل توجه است، از خانواده و دوستان خود انتظار داشته باشید که ممکن است منابع لازم برای به دست آوردن چیزی که واقعاً در سال جاری می‌خواهند را نداشته باشید.

https://www.apa.org/topics/mental-health/brain-gift-giving