09127794763 mihan13@yahoo.com

درمان مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان به عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد کمک می‌کند

کمک روانپزشکی برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان منجر به تغییرات سالم و عملکرد طبیعی و سلامت مغز در مغز نوزاد آنان می‌گردد

برای این مطالعه 40 نوزاد از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان با 40 نوزاد مادران غیر افسرده که از لحاظ جنسیت و وضعیت اقتصادی اجتماعی مطابقت داشتند. مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان نه هفته تحت درمان با روش CBT قرار گرفتند. همه نوزادان قبل از درمان و نه هفته بعد مورد آزمایش قرار گرفتند، وهمچنین پرسشنامه ای درباره رفتار نوزاد ان توسط مادران و پدرانشان تکمیل گردید.

این پژوهش که توسط دانشگاه مک مستر انجام گردید نشان داده است که کمک روانپزشکی به مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان منجر به تغییراتی که نشان از عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد است می‌گردد.

عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد

این مطالعه که در مجله افسردگی و اضطراب این هفته منتشر شد، همچنین نشان داد که مادرانی که مبتلا به افسردگی پس از زایمان هستند با درمان شناختی رفتاری (CBT) نه تنها به منجر به درمان مادران میگردد، بلکه به تغییرات سازگار در مغز و رفتار و عملکرد طبیعی و سلامت مغزنوزاد آنها منتج می‌گردد.

به طور خاص، پس از درمان مادران، نوزادان آنها تغییرات سالم در سیستم عصبی و قلبی عروقی خود را نشان داده و مشاهده شد که عملکرد آنها در جهت تنظیم بهتر رفتارها و عواطف خود توسط والدین می‌باشد.

عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد

رایان ون لیشوث، نویسنده ارشد این مطالعه، روانپزشک، و دانشیار روانپزشکی و علوم اعصاب رفتاری گفت: “در واقع، ما دریافتیم که بعد از اینکه مادران آنها تحت درمان قرار گرفتند، فعالیت مغزی نوزاد به حد طبیعی رسیده است که در نتیجه منجر به عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد می‌گردد.

وی افزود: مشهور است که فرزندان زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان تغییراتی در عملکرد مغزشان ایجاد می‌گردد که احتمال بروز مشکلات عاطفی و رفتاری را در مراحل بعدی زندگی بیشتر می‌کند. با این حال، قبلاً شناخته نشده بود که آیا درمان افسردگی پس از زایمان مادر می‌تواند منجر به این تغییرات گردد.

عملکرد طبیعی و سلامت مغز نوزاد

این مطالعه نشان می‌دهد که درمان شناختی رفتاری، درمانی کوتاه، مقرون به صرفه و ترجیحی توسط خانم ها، می‌تواند به طور بالقوه خطرات انتقال بعضی اختلالات روانشناختی بین نسلی را از مادر به کودک کاهش دهد.

این مطالعه توسط بنیاد جهانی تحقیقات مغز و رفتار مستقر در ایالات متحده پشتیبانی شد.

 

منبع