09127794763 mihan13@yahoo.com

این پیام ساده محققان دانشگاه اوتاگو است که با انجام تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که میوه و سبزیجات خام جهت دست یابی به احساس شادابی و سلامت روان شما بهتر از میوه و سبزیجات پخته، کنسرو شده و فرآوری شده ‌می‌باشد.

دکتر تاملین کانر، مدرس ارشد روانشناسی، ‌می‌گوید که فعالیت‌‌های بهداشت عمو‌می‌از نظر تاریخی بر جنبه‌‌های کمیت برای مصرف میوه و سبزیجات متمرکز بوده‌اند.

با این حال، این مطالعه که به تازگی در Frontiers in Psychology منتشر شده است، نشان داده است که برای احساس شادابی و سلامت روان، در نظر گرفتن روش تهیه و مصرف محصول نیز مهم باشد.

شادابی و سلامت روان

او ‌می‌گوید: “تحقیقات ما نشان داده است كه مصرف میوه و سبزیجات در حالت” اصلاح نشده “آنها در مقایسه با میوه‌‌ها و سبزیجات پخته شده / كنسرو شده / فرآوری شده با ایجاد احساس شادابی وسلامت روانی ارتباط زیادی دارد.

دکتر کانر معتقد است که این ‌می‌تواند به این دلیل باشد که پخت و پردازش میوه و سبزیجات موجب کاهش سطح مواد مغذی ‌می‌گردد. و”این ‌می‌تواند به احتمال زیاد انتقال مواد مغذیی را که برای عملکرد احساس مطلوب ضروری هستند، محدود ‌‌کند.

برای این مطالعه، بیش از 400 بزرگسال جوان از نیوزیلند و ایالات متحده 18 تا 25 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. این گروه سنی به این دلیل انتخاب شد که جوانان به طور معمول کمترین مصرف میوه و سبزیجات را در بین گروه‌‌های سنی دارند و در معرض خطر بالای اختلالات بهداشت روان هستند.

مصرف معمول این گروه از میوه‌‌ها و سبزیجات خام در مقابل پخته و فرآوری شده، همراه با اثرات منفی و مثبت آنها برسلامت و متغیرهای سبک زندگی و دموگرافیک که ‌می‌تواند بر ارتباط مصرف میوه و سبزیجات با شادابی وسلامت روان تأثیر بگذارد (مانند ورزش، خواب، ناسالم) ارزیابی شد. رژیم غذایی، شرایط مزمن سلامتی، وضعیت اقتصادی، قومیت و جنسیت.

با كنترل متغیرهایی همچون مصرف میوه و سبزیجات خام سطح پایین‌تری از علائم بیماری روانی، مانند افسردگی و بهبود سطح روانی از جمله خلق و خوی مثبت، رضایت از زندگی و شكوفایی را ‌می‌توان پیش بینی كرد. این از جمله مزایای استفاده از سبزیجات و میوه‌‌های خام جهت دست یابی به واحساس شادابی و سلامت روان برای افراد ‌می‌باشد

شادابی و سلامت روان

دکتر کانر ‌می‌گوید: “این تحقیق به طور فزاینده ای حیاتی است زیرا رویکردهای سبک زندگی مانند تغییر رژیم غذایی ممکن است یک رویکرد قابل دسترسی، ایمن و کمکی برای بهبود سلامت روان فراهم کند.”

10  ماده غذایی برتر در جهت دست یابی به احساس شادابی و سلامت روان عبارتند از از هویج، موز، سیب، سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، گریپ فروت، کاهو، مرکبات، توت تازه، خیار و کیوی. لذا نتیجه ‌می‌گیریم جهت دست یابی احساس شادابی و سلامت روان باید به طبیعت رفت و از مزایای آن بهره مند شد .

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180416101403.htm