09127794763 mihan13@yahoo.com

پیوند انسان با تکنولوژی و صنعت و همچنین درگیر شدن تمام وجوه انسانی سبب بروز مشکلات در ساختار زندگی انسانی گردیده است. این مشکلات نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن نظام‌های اجتماعی و خانوادگی از پیشرفت‌های روز افزون تکنولوژی است که اسارت انسان را در پی دارد. این مشکلات سلامت و آرامش انسان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. همچنین موجب بروز مشکلات درساختار زندگی انسانی می‌گردد. این آسیب‌ها دانشمندان و محققان را بر آن داشت تا جهت تعدیل اثر تکنولوژی، صنعت و پیشرفت غیر قابل کنترل آن دست به تحقیقات فراوانی بزنند. این تحقیقات می‌تواند تبعات منفی تکنولوژی را تا حد ممکن از زندگی و خانواده ها دور نماید. در جهت دستیابی به این هدف روانشناسان راه حل هایی را با هدف دور کردن استرس و دست یابی به نشاط و سلامتی خانواده ها ارائه نموده اند. از مهم‌ترین این راه حل‌ها موضوعاتی است که به انسان و روش های صحیح زندگی، محیط زندگی ، نوع تغذیه و …. مرتبط می‌شود. این راه حل‌ها نتایج تحقیقات میدانی، آزمایشگاهی و بالینی است که می‌تواند نشاط و سلامتی را در پی داشته باشد.  مهم‌ترین موارد این روش‌ها و راه‌حل‌ها را در ادامه بیان می‌کنیم.

جهت دست یابی به نشاط و سلامتی استحمام را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

گرمای آب به آرامی رگ های خونی شما را جهت تعادل در جریان خون در سراسر بدن بهبود می بخشد و این به شما در آرامش، و نشاط و سلامتی کمک می کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طورمرتب حمام می کنند احساس استرس و خستگی کمتری دارند و حتی لبخند بیشتری می زنند. نکته: حمام درست قبل از خواب به شما در کیفیت خواب کمک می‌کند.

نشاط و سلامتی

  نشاط و سلامتی بوسیله ماساژ توسط خودتان

جهت دسترسی به نشاط وسلامتی، ماساژ سریع می تواند استرس شما را به میزانی کاهش دهد. (ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.) برای ماساژ گردن، دستان خود را در پشت سر خود ببندید و با انگشتان خود به آرامی ماساژ دهید. برای آزاد کردن تنش در صورت، سعی کنید پیشانی و فک را با انگشتان خود مالش دهید و این بخشی از عمل ماساژ بود ولی سعی کنید به  بدن خود با ماساژ و ورزش نیرودهید.

نشاط و سلامتی

 

گل را در بخشی از زندگی خود جای دهید.

نشاط و سلامتی در سایه شکوفه های تازه، چه از فروشگاه و چه در حیاط شما، می تواند موجب آرامش شما شوند. این ممکن است به دلیل زیبایی آنها باشد یا به این دلیل که گل‌ها تداعی با رویدادهای شاد پیدا می کنند.  گل هایی را انتخاب کنید که از نظر رنگ و رایحه از آنها لذت می برید. آنها را در جایی در خانه خود قرار دهید که اغلب آنها را مشاهده خواهید کرد.

هنگامی که یک گیاه را می کارید  و از آن مراقبت می کنید، احساس آرامش بیشتری نسبت به زمان کار با رایانه یا تلفن خود خواهید کرد. Houseplants یک اتصال آرامش بخش را ارائه می دهد که حتی قدرت تسکین سیستم عصبی شما را دارد و به کاهش فشار خون کمک می کند. در نتیجه به نشاط و سلامتی دست می یابید

نشاط و سلامتی

 

 از زمان مهندسی شده استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از اینترنت، تلفن همراه و تبلت باعث می شود از احساس نشاط و سلامتی فاصله بگیرید و احساس خستگی ناشی از یک استرس را داشته باشید. چون احساس می‌کنید زمان زیادی را که می توانستید برای فعالیتهای شاد وتفریحی داشته باشید را تلف کرده اید. لذا زمانی را هم با خانواده صرف کنید. به پارک نزدیک منزل بروید. به رستوران سری بزنید.  باهم گفتگو کنید.  اگر اهل علم هستید از تازه های علمی باهم صحبت کنید  و روابطتان را محکم کنید. این احساس را ایجاد کنید که به هم نیاز دارید.

 

برای نوشیدن چای زمان بگذارید.

برای استراحت یک فنجان چای سیاه یا سبز بنوشید. اما مطالعات نشان می دهد که انجام این کار می تواند به کاهش تنش، و بهبود چشم انداز شما  نسبت به آینده کمک کند، برخی چای های گیاهی مانند بابونه نیز می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند.

 

 

 به خارج از محل زندگی قدم بگذارید.

جهت دست یابی به  نشاط و سلامتی رفتن به فضای سبز و استفاده از پارک و فضاهای تفریحی را با خانواده خود به اشتراک بگذارید.  صداهای آرامش بخش که می شنوید نیز ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد. برای آرامش بیشتر نیازی به کوهنوردی ندارید. در هر فضای بیرونی که از آن لذت ببرید، بنشینید یا قدم بزنید.

کاهش استرس با استفاده از موسیقی و بدنبال آن دست یابی به نشاط  و سلامتی

موسیقی آرامش بخش تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی شما دارد. این کار ضربان قلب و تنفس شما را کاهش می دهد، فشار خون را تنظیم می کند به نرم شدن عضلات شما کمک می کند. وقتی باید از نظر ذهنی رها شوید، بهترین شرط  شما انتخاب موسیقی مورد علاقه شماست. نمی توان تصمیم گرفت؟ ترانه های کلاسیک و آرام را انتخاب کنید. آنها ریتمی بین 60 تا 80 ضربه در دقیقه دارند که به آرام شدن بدن کمک می کند.

خود را با رایحه آرام کنید.

اسطوخودوس، وانیل و گل یاسمن چند گزینه برای ارسال پیام “Chill out” مبتنی بر بو به سیستم عصبی بدن است. چند قطره روغن معطر را داخل  یک بطری اسپری پر از آب قرار دهید. ( همچنین می توانید لوسیون ها و شمع های ساخته شده با رایحه ای را که دوست دارید، جستجو کنید.

 

 

با افراد خانواده خود ارتباط برقرار کنید

یک سیستم پشتیبانی از دوستان و خانواده به اثبات رسیده است که به شما کمک می کند استرس بهتر را برطرف کرده و روحیه خود را بالا ببرید. برای تماس، نوشتار یا ایمیل با شخصی که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

منبع:  www.webmd.com