09127794763 mihan13@yahoo.com

اولین روز‌ها و هفته‌های شما با نوزاد تازه متولد شده ‌می‌تواند پر از شادی باشد. اما همچنین پر از زحمت و نکات مهم در مورد نحوه ارتباط با نوزاد در خانواده و رفع نیاز‌های او همچون تعویض پوشک، چرت زدن، تغذیه و همچنین طرح سوالاتی در مورد موارد مرتبط.

هنگا‌می ‌که کودک خود را ‌می‌شناسید، با نشانه‌های (رفتاری – جسمی‌) او و برنامه‌ای را که در زمینه نحوه ارتباط با نوزاد برای او مناسب است آشنا شده و ‌می‌آموزید. اما از خواب گرفته تا پوشش و زمان غذا، چند نکته اساسی وجود دارد که ‌می‌توانید از نوزاد خود انتظار داشته باشید که به برخی از آن‌ها اشاره ‌می‌گردد.

غذا خوردن

یکی از مهمترین موارد در مورد نحوه ارتباط با نوزاد برنامه تغذیه و رفتار غذا خوردن فرزند شما است. بیشتر نوزادان تازه متولد شده ‌می‌خواهند هر 2 تا 3 ساعت غذا بخورند. برنامه تغذیه آن‌ها معمولاً به شیردهی یا دادن شیر خشک به کودک شما بستگی دارد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه ‌می‌کنند معمولاً بیشتر از کودکانی که از شیر خشک تغذیه ‌می‌کنند غذا ‌می‌خورند، زیرا شکم‌های آن‌ها شیر مادر را سریعتر هضم ‌می‌کنند.

نحوه ارتباط با نوزاد

روش‌های زیادی وجود دارد که نوزادان ‌می‌توانند به شما بگویند گرسنه هستند. آن‌ها ممکن است حرکات مکیدن انجام دهند، دست‌ها یا انگشتان خود را در د‌هان خود بگذارند، یا اگر به آرا‌می‌گونه اشان را نوازش کنید، متوجه ‌می‌شوید که کودک سر خود را به سمت شما ‌می‌چرخاند و د‌هان خود را باز ‌می‌کند. بچه‌ها وقتی ‌می‌خواهند غذا بخورند گریه ‌می‌کنند، اما ‌این معمولاً نشانه گرسنگی دیر است.

اگر کودکان دست از غذا خوردن بردارند و به خواب روند، یا سر خود را از بطری برگردانند،‌ این نشانه‌های خوبی است که آن‌ها به اندازه کافی تغذیه کرده اند. اگر آن‌ها تا پایان گریه کنند، ‌این ممکن است بدان معنی باشد که هنوز سیر نشده اند.

گریه

گریه کردن یکی از موارد مهم در مورد نحوه ار تباط با نوزاد در خانواده ‌می‌باشد، گریه راه اصلی برقراری ارتباط نوزادان، به ویژه در روز‌های اولیه است. رمزگشایی از‌این گریه‌ها دشوار است، اما ‌می‌توانید به برنامه یا محیط اطراف آن‌ها فکر کنید تا بفهمید چه مشکلی وجود دارد. اگر از آخرین غذا خوردن آن‌ها 2 ساعت گذشته باشد، احتمال گرسنگی آن‌ها زیاد است. اگر آن‌ها زمانی زیاد از بیداریشان گذشته باشد احتمالاً زمان خوابشان است. همچنین نوزادان ‌می‌توانند خسته و یا بیش از حد تحریک شوند.

نحوه ارتباط با نوزاد

اگر زمان شیر دادن به کودک شما نیست و یا مشکلات مشابه ندارند، ‌می‌توانید چند روش دیگر برای تسکین آن‌ها امتحان کنید:

آن‌ها را محکم در یک پتو نازک و بزرگ ببندید‌این احساس آرامش مشابه درون رحم مادر را برای آن‌ها دارد

آن‌ها را به سینه خود بچسبانید و به آرا‌می‌به پشت بزنید.

آن‌ها را تکان دهید، راه بروید.

به مکانی آرام بروید و صدای آرامش بخشی را مانند صدای آرام موسیقی را روشن کنید.

پستانک ارائه دهید، یا به آن‌ها کمک کنید تا جایگزینی برای آن بیابند.

 

 خوابیدن

خواب یکی از مهترین موضوعات مطرح در زندگی نوزاد ‌می‌باشد و کیفیت وکمیت آن ‌می‌تواند نحوه ارتباط با نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد نوزادان تازه وارد پس از بیداری فقط یک یا دو ساعت خسته ‌می‌شوند. هفته‌های اول، کودک شما تقریباً 16 ساعت در روز چرت ‌می‌زند، معمولاً در کشش‌های 2 تا 4 ساعته، هر زمان از شبانه روز. در بسیاری از موارد هنگام مکیدن به خواب ‌می‌روند و ‌این بسیار خوب است.

خمیازه، افتادگی پلک، نگاه به دور، سر و صدا و مالش چشم همه نشانه خواب آلودگی کودک است.

نحوه ارتباط با نوزاد

کودک خود را همیشه به پشت بخوابانید، روی یک سطح خواب محکم، و هیچ چیز دیگری در تخت نباشد – فقط یک تشک با یک پوشش کاملاً محکم.

با پایان ماه اول، نوزادان تازه متولد شده خواب خود را در دوره‌های طولانی تر تطبیق ‌می‌دهند. اما چند ماهی طول ‌می‌کشد تا کودک شما به الگوی قابل پیش بینی صبح، اوایل بعد از ظهر و اواخر بعد از ظهر و خواب طولانی تر در شب برسد.

بازی کردن

در بین تغییرات خوردن، خوابیدن و پوشک، نوزادان بیدار و هوشیار دوره کوتاهی دارند. ‌این زمان خوبی برای بازی با آن‌هاست. کودک شما در حال یادگیری صدای شما، نگاه صورت و لمس شما است. با آن‌ها لبخند بزنید، آواز بخوانید، با آن‌ها صحبت کنید، چهره‌های خنده داری برای تقلید از آن‌ها ‌ایجاد کنید و اشیاء جالبی را برای احساس و نگاه به آن‌ها ارائه دهید. در‌این سن، نوزادان به اسباب بازی‌ها احتیاج ندارند – صورت و چشم‌ها، دست و پا‌های کودک شما و اشیای ساده مانند جغجغه، ‌اینه ضد خرد شدن یا روسری رنگارنگ سرگرمی‌های زیادی را میطلبند موضوع بازی یکی اهم موضوعات مطرح در نحوه ارتباط با نوزاد در خانواده ‌می‌باشد و تاثیر زیادی در رشد جسمی ‌و روانشناختی نوزاد دارد.

نحوه ارتباط با نوزاد

همچنین زمانی است که ‌می‌توانید کودک خود را د با فعالیت‌های فیزیکی شکم آشنا کنید. ‌این کارهر روز چند دقیقه وقت به آن‌ها کمک ‌می‌کند تا عضلات سر و گردن قوی تر شوند و هماهنگی لازم برای غلتیدن و خزیدن را انجام دهند  باشد تا کودکانی شاد و فعال و سالم داشته باشید.

منبع