09127794763 mihan13@yahoo.com

علل – درمان ناتوانی یادگیری در کودکان

در طول 50 سال گذشته، تحقیقات در مورد کودکان و بزرگسالان با ناتوانی یادگیری پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این فرضیه  که  وجود اختلال  در نوشتن و خواندن و حل ریاضی پایه و اساس عصبی – زیستی دارد،  تا ابتدای قرن حاضر گسترش یافته و با تاریخچه مشکلات رفتاری مبتنی بر عصبی شناختی و اختلال نقص توجه، پیش فعالی همراه است. تحقيقات در زمينه طبقه بندي و شناسايي ناتواني هاي يادگيري در کودکان، موجب ایجاد چهار محور در تحول الگوهای   تحقيق دانش علمي  بين رشته اي  در ارتباط با این ناتواني ها گردید که عبارتند از:

(1) ظهور علم شناختی

(2) توسعه ژنتیک مولکولی

(3) ظهور نور و تصویربرداری ساختاری و عملکردی غیر تهاجمی

(4) آزمایش های تجربی

مداخلات با هدف بهبود مهارت ها و پرداختن به شرایط همراه  با پیامدها برای تمرین، نشان می دهد که نیاز به تغییر ارزیابی عصبی روانی از تمرکز اصلی بر ارزیابی منظم و جامع از مهارت های شناختی به سمت ارزیابی های بیشتر مبتنی بر عملکرد از پیشرفت تحصیلی، شرایط وهمراهی پاسخ مداخله ای است که مستقیماً به برنامه های درمانی مبتنی بر شواهد منجر می شود.

ناتوانی یادگیری در کودکان

درمان اختلال یادگیری می تواند دنیای کودک را  تغییر دهد، نه تنها در مدرسه بلکه در خانه. کودکان بدون درمان، ناامید ی و احساس ناکامی را تجربه می کنند، زیرا  کودکان با اختلال یادگیری، ناتوانی یادگیری خود را با تواناییهای یادگیری همکلاسی های خود مقایسه می کنند. درمان ناتوانی های یادگیری عملی است که برای راه اندازی کودک و موفقیت او انجام می شود. به همین ترتیب، درمان ناتوانی های یادگیری می تواند موفقیت یادگیری و همچنین کیفیت زندگی کودک را بهبود بخشد.

از آنجا که این اختلال یک مشکل پردازش در مغز است، با این حال، این بیماری قابل درمان است. هرچه زودتر درمان ناتوانی یادگیری شروع شود، کارایی بیشتری دارد. شناسایی و درمان یک مشکل یادگیری در اوایل به کودک این امکان را می دهد تا استراتژی های یادگیری را قبل از حضور در برابر همکلاسی ها بدست آورد. معلولیت یادگیری همچنین می تواند مبارزات دیگر، مانند مشکلات عزت نفس، مسائل عاطفی یا رفتاری را به حداقل برساند یا از آن جلوگیری کند.

شما در حال آموزش برخی از روش های درمانی رایج برای ناتوانی های یادگیری هستید. قبل از اینکه به معالجه بپردازید، شایان ذکر است که اساس هرگونه معلولیت یادگیری نقاط قوت کودک است. ناتوانی در یادگیری به معنای این نیست که سایر بچه ها، دیگر در کلاس و یا فراتر از آن چیزی برایشان پیش نمی آید. همه بچه ها نقاط قوت و استعداد دارند. با کودک خود در مورد کشف و استفاده از نقاط قوت و توانایی های آنها در یادگیری، مهارت های اجتماعی و موارد دیگر صحبت کنید.

ناتوانی یادگیری در کودکان

معلولیت یادگیری در مدرسه، خانه و فراتر از آن

در برنامه آموزش فردی کودکتان  (IEP)  تغییرات یادگیری و مکانهای اسکان را مشخص می گردد. این مداخلات رویکردهای درمانی مهم در مدرسه هستند. اصلاحات و خوابگاه ها تنظیماتی است که به بچه ها امکان می دهد همانند همسالان خود، فقط با روشی کمی متفاوت، همان مطالب را یاد بگیرند. به عنوان مثال، تغییراتی که برای کودک مبتلا به اختلال نوشتن وجود دارد، ممکن است دانش آموز را به انجام تکالیف و تست های کلامی اجازه دهد.

بسیاری دیگر از اقدامات درمانی و مداخلات مستقر در مدرسه برای حمایت از دانش آموزان دارای ناتوانی در یادگیری استفاده می شود. بعضی از آنها

تکنیک های آموزش فشرده مانند آموزش های یک به یک، مواد  آموزشی را به  قسمتهای کوچکتر تقسیم می کنند

کمکهای بصری

کمکهای حافظه مانند دستگاههای یادگیری

آموزش با استفاده از چند مدل که با حواس در ارتباطند و فراتر از شنوایی و تصویری هستند

کنترل معلمان در هنگام آموزش کلاس

استفاده از محرک هایی مانند اهداف، تشویق، تقویت مثبت

با توجه به نظر متخصصان واجازه آنان روز دانش آموز را طوری تنظیم کنید که بخشی از آن را در یک اتاق منبع / اتاق آموزش ویژه صرف کند

درمان ناتوانی یادگیری باید در خانه نیز اتفاق بیفتد. حمایت از خانه ضروری است. لازم نیست از مداخلات مشابه معلم فرزند خود استفاده کنید، زیرا محیط، اهداف و وظایف فرزند شما متفاوت است.

یک مداخله درمانی مهم برای زندگی در منزل این است که بدون قید و شرط کودک خود را حمایت کنید. به ناامیدی های آنها گوش فرا دهید و به آنها کمک کنید تا از نقاط قوت خود برای غلبه بر موانع استفاده کنند. مشق شب می تواند برای بچه های معلول یادگیری مشکل ایجاد کند. یک منطقه اختصاصی در خانه ایجاد کنید و روال ساختاری برای کارهای روزمره ایجاد کنید. اگر شما برای فرزندتان  برای کمک و سعی در بهبودی او یک معلم استخدام می کنید فکر کنید. بالاتر از همه، انتظارات واقع بینانه ای داشته باشید، نه خیلی کم و نه خیلی زیاد.

مداخلات درمانی برای سلامت روان کودک نیز بسیار مهم است غالباً وقتی کودک ناتوانی در یادگیری دارد، در سایر جنبه های زندگی خود با مشکل روبرو می شود. این تجربیات رایج است:

افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات عاطفی

مهارت ها و مشکلات اجتماعی ضعیف در ایجاد و حفظ دوستی

عقب افتادن مهارتهای ورزشی / بدنی

مسائل مربوط به رفتار

عزت نفس پایین

درمان سلامت روان، از جمله بازی درمانی، یک درمان مهم معلولیت یادگیری است.

تعداد زیادی درمان و مداخلات مربوط به معلولیت یادگیری وجود دارد. همه چیز یک درمان نیست، هر چند مواردی وجود دارد که باعث مداخلات وحشتناک برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می شود.

آکادمی کودکان اطفال آمریکا علیه هرگونه مداخله ای که از طریق تحقیقات اثبات نشده باشد، هشدار می دهد  این می تواند شامل موارد زیر باشد:

ویتامین های خاص

عینک مخصوص

تمرینات چشم

تمرینات الگوئی

رژیم های غذائی

همچنین دارو بخشی ازدرمان معلولیت یادگیری نیست. در حالی که شرایطی مانند ADHD ، افسردگی یا اضطراب به دلیل عدم تعادل انتقال دهنده عصبی در مغز اتفاق می افتد، ناتوانی در یادگیری به دلیل مشکلات سخت گیر در مغز اتفاق می افتد. بنابراین، هیچ دارویی برای ناتوانی های یادگیری وجود ندارد.

یک درمان نهایی بسیار قابل ذکر است. مهم این است که اجازه دهید بچه های دارای ناتوانی در یادگیری فقط خودشان باشند، به همان اندازه مهم این است که به آنها اجازه دهید چیزهایی را که مورد علاقه آنهاست دنبال کنند. مانند سایر روشهای درمانی برای ناتوانی در یادگیری، اجازه دادن به خودشان و انجام کارهایی که دوست دارند باعث افزایش موفقیت در مدرسه، خانه، و به طور کلی در زندگی می شود.

منابع: