09127794763 mihan13@yahoo.com

احتمالاً می‌دانید که وقتی پیر شدن به خوبی انجام می‌شود، عواملی وبرنامه هائی در کیفیت و کمیت آن دخیل هستند که باعت مطلوب و طولانی شدن عمر انسان می‌گردد . تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می‌دهد که رویکرد شما به زندگی ممکن است به همان‌‌اندازه مهم باشد که “سال‌های طلایی” بهترین سال‌های شما می‌باشد. با توجه به اهمیت زندگی و بحث داشتن عمر طولانی متخصصان با تحقیقات زیادی که انجام داده‌‌اند به نتایج قابل توجهی دست یافته‌‌اند که در آن به عوامل مهمی‌در طولانی شدن عمر توجه شده وروی آنها تخقیقات میدانی وآزمایشگاهی فراوانی صورت گرفته است که مهمترین و موثرترین این عوامل عبارتند از :

 

عمر طولانی و نقش تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی می‌تواند آنزیمی‌را افزایش دهد که باعث طولانی شدن عمر شود. به علاوه، مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به محافظت از آنها کمک کند. نکته اصلی: عادات سالم ممکن است پیری را در سطح سلولی کاهش دهند.

 وظیفه شناس بودن و داشتن دقت عمل

یک مطالعه 80 ساله نشان داد که افرادی که وظیفه شناس هستند – به این معنی که آنها به جزئیات توجه می‌کنند، هر عملی با فکر انجام می‌دهند و سعی می‌کنند آنچه را درست انجام دهند در حد مطلوب باشد از عمر طولانی بیشتری برخوردارند . آنها بیشتر برای سلامتی خود کار می‌کنند و انتخاب ‌هایی را انجام می‌دهند که منجر به روابط قوی تر و بهتر شود.

محبت و دوست شدن

در اینجا دلیل دیگری وجود دارد که باید از دوستان خود سپاسگزار باشید: آنها ممکن است به شما کمک کنند تا زندگی طولانی تری داشته باشید. ده ها تحقیق نشان می‌دهد که ارتباط واضحی بین روابط اجتماعی قوی و داشتن عمر طولانی وجود دارد. بنابراین وقت خود را برای برقراری ارتباط اختصاص دهید.

دوستان را عاقلانه انتخاب کنید و در ارتباطات حساسیت به خرج دهید

به دنبال دوستانی با سبک زندگی سالم بگردید. اگر دوستی دارید که اصافه وزن دارد، احتمال افزایش عمر شما هم زیاد است . سیگار کشیدن از طریق روابط اجتماعی نیز گسترش می‌یابد واین عوامل در وضعیت و کیفیت وطولانی شدن عمر شما می‌تواند تاثیر داشته باشد

نقش عدم استعمال دخانیات در عمر طولانی

ما می‌دانیم که ترک سیگار می‌تواند زندگی شما را طولانی تر کند، اما چقدر ممکن است شما را متعجب کند. یک تحقیق 50 ساله در انگلیس نشان می‌دهد که ترک درسن سی سالگی می‌تواند یک دهه کامل را برای شما رقم بزند. ترک این عادت در سن 40، 50 یا 60 سالگی می‌تواند به ترتیب 6،3،یا9 سال به زندگی شما اضافه کند.

عمر طولانی

چرت زدن

اکنون شواهد علمی‌وجود دارد که نشان می‌دهد چرت زدن به شما کمک می‌کند عمر طولانی تری داشته باشید. کسانی که چرت زدن منظم دارند، در مقایسه با افرادی که به ندرت چرت می‌زنند، 37 درصد کمتر در اثر بیماری قلبی جان خودرا از دست می‌دهند. محققان این احتمال را میدهند با پایین آمدن میزان هورمون ‌های استرس به قلب عملکرد بهتری دارد .

عمر طولانی

رژیم مدیترانه ای را دربرنامه تغذیه خوداشته باشید و مانند اهالی اوکیناوا تغذیه کنید

این رژیم غذائی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، روغن زیتون و ماهی این برنامه غذائی تاثیر زیادی در کیفیت وکمیت زندگی وعمر شما دارد، مردم اوکیناوا، ژاپن، زمانی بیشتر از هر گروه دیگری روی زمین زندگی می‌کردند. رژیم غذایی سنتی منطقه ای دلیل آن است.برنامه غذائی سرشار از سبزیجات سبز و زرد و کم کالری است. بعلاوه، برخی از اهالی اوکیناوا عادت داشتند که فقط 80٪ غذای بشقاب خود را بخورند. نسل ‌های جوان روش ‌های قدیمی‌را کنار گذاشته‌‌اند و عمر طولانی ندارند.

عمر طولانی

حلقه‌های ازدواج دریافت کنید وپیوند زناشوئی ببندید                                 

افراد متاهل تمایل بیشتری به زنده ماندن نسبت به دوستان مجرد خود دارند. محققان می‌گویند این به دلیل حمایت اجتماعی و اقتصادی است که به برکت عروسی فراهم می‌شود. در حالی که این پیوند کنونی بیشترین سود را به همراه دارد، افرادی که طلاق گرفته یا بیوه شده‌‌اند از مرگ و میر کمتری نسبت به افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌‌اند، برخوردار هستند.

عمر طولانی

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، لاغر شدن می‌تواند در برابر دیابت، بیماری ‌های قلبی و سایر شرایطی که سالها از زندگی شما می‌گذرد محافظت کند. چربی شکم برای شما مضر است، بنابراین روی کاهش آن تمرکز کنید. فیبر بیشتری بخورید و به طور مرتب ورزش کنید تا وزن به حد تعادل برسد.

ورزش وفعالیت داشته باشید 

شواهد روشن است. افرادی که ورزش می‌کنند به طور متوسط ​​بیشتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند عمر می‌کنند واز عمر طولانی برخوردارند. فعالیت بدنی منظم احتمال ابتلا به بیماری ‌های قلبی، سکته، دیابت، برخی از انواع سرطان و افسردگی را کاهش می‌دهد. حتی ممکن است به شما کمک کند تا در دوران پیری تیز بینی داشته باشید. جهش ده دقیقه ای خوب است، به شرطی که در هفته حدود 2.5 ساعت ورزش متوسط ​​داشته باشد.

شرکت در فعالیت‌های مذهبی

افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند بیشتر از کسانی که در این مراسم شرکت نمی‌کنند زندگی می‌کنند. در یک مطالعه 12 ساله روی افراد بالای 65 سال نشان می‌دهد، کسانی که بیش از یک بار در هفته در مراسم مذهبی شرکت می‌کردند دارای پروتئین کلیدی سیستم ایمنی بدن در مقایسه با سایر افراد مشابه بودند. شبکه اجتماعی قدرتمندی که در میان افرادی که با هم عبادت می‌کنند ایجاد می‌شود، ممکن است سلامتی شما را تقویت کند.

ارتباطات بین فردی همراه با محبت وصمیمیت و دور از کینه ورزی و خشونت

رها كردن كینه ها فواید شگفت آوری بر سلامت جسمی‌دارد. خشم مزمن با بیماری ‌های قلبی، سکته مغزی، سلامت ضعیف ریه و سایر مشکلات مرتبط است. بخشش باعث کاهش اضطراب، کاهش فشار خون نفس کشیدن راحت تر کمک میکند.

منبع :

https://www.webmd.com/healthy-aging/default.htm