09127794763 mihan13@yahoo.com

 

در اینجا شواهدی در حال رشد وجود دارد که نشان می دهد تغذیه با شیر مادر رشد مغزی نوزادان را بهبود می بخشد. محققان دانشگاه براون دریافته اند که تغذیه با شیر مادر به تنهایی بهترین نتیجه را برای تقویت رشد مغز کودک به وجود می آورد. تغذیه با شیر مادر می تواند رشد مغزی کودک را 20 تا 30 درصد افزایش دهد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد و انستیتوی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه اسکس، دریافتند که تغذیه با شیر مادر باعث پیشرفت رشد شناختی می شود و به فرزندان اجازه می دهد در مدرسه بهتر عمل کنند. با این وجود، این اولین مطالعه تصویربرداری از مغز است که به دنبال تفاوت های مرتبط با شیردهی در مغز کودکان  سالم است    تغذیه با شیر مادر

 

در این مطالعه از یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بسیار ساکت و دوستانه برای کودک (MRI) استفاده شده است تا  رشد مغز در یک نمونه از کودکان زیر 4 سال هنگام خواب  مشاهده گردد. دونی و تیمش به بررسی 133 نوزاد در سنین 10 ماه تا چهار سال پرداختند. همه نوزادان محصول حاملگی طبیعی بودند و از خانواده هایی با وضعیت اقتصادی-اجتماعی مشابه برخوردار بودند.

شان دونی یک تکنیک تخصصی MRI ایجاد کرده است که به ساختار ساختار ماده سفید مغز، بافتی که حاوی الیاف عصبی طولانی است و به بخش های مختلف مغز کمک می کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، دست یافته است. به طور خاص، این روش به دنبال مقادیر میلین، ماده چربی ای است که فیبرهای عصبی را عایق می کند و باعث افزایش سرعت سیگنال های الکتریکی بین شبکه های عصبی در مغز می شود.

محققان نوزادان را به سه گروه تقسیم كردند: كسانی كه مادرانشان گزارش كردند كه حداقل به مدت سه ماه به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شوند، آنهایی كه از تركیب شیر و فرمول تغذیه می شوند، و آنهایی كه به تنهایی تغذیه می شوند. محققان بچه های بزرگتر را با بچه های کوچکتر مقایسه کردند تا مسیر رشد را در ماده سفید برای هر گروه ایجاد کنند.

تغذیه با شیر مادر

محققان دریافتند که در سن 2 سالگی، نوزادانی که حداقل سه ماه به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه شده بودند، در مقایسه با کودکانی که به طور انحصاری با فرمول تغذیه می شوند یا از ترکیبی از فرمول و شیر مادر تغذیه می شوند، پیشرفت در قسمتهای اصلی مغز را افزایش داده اند. این تحقیقات نشان داد که رشد، بیشتر در بخش هایی از مغز مرتبط با زبان، عملکرد عاطفی و شناخت است.

مدت زمان تغذیه با شیر مادر رشد مغز را افزایش می دهد

این مطالعه همچنین به بررسی اثرات مدت زمان شیردهی پرداخته است. دونی گفت: “ما می خواستیم ببینیم كه چقدر زود این تغییرات در رشد مغز اتفاق می افتد، محققان نوزادانی را که بیش از یک سال از آنها شیر گرفته بودند با مقایسه با شیر مادر کمتر از یک سال مقایسه کردند و رشد قابل توجهی در مغز را در نوزادانی که مدت طولانی تر از شیر مادر تغذیه می شوند – بخصوص در مناطقی از مغز که عملکرد حرکتی دارند – دریافتند.

نتیجه گیری: انتخاب شیوه زندگی بر رشد مغز تأثیر می گذارد

شواهدی در حال رشد وجود دارد که نشان می دهد انتخاب های روزانه ما به عنوان والدین و افراد بر سلامت مغز و رشد شناختی تأثیر می گذارد. مغز در طول یک عمر دوباره تغییر شکل می دهد. انتخاب سبک زندگی است که ماده خاکستری و سفید همه نیمکره های مغز شما را فشرده می کند.

دونی نتیجه می گیرد، “یافته ها با تحقیقات و نتایج قابل توجه، نشان می دهد که بین تغذیه با شیر مادر و سلامت مغز کودکان ارتباط مثبت دارد.

 

منبع:

https://www.psychologytoday.com/gb/blog/the-athletes-way/201306/breastfeeding-boosts-the-brain-development-baby