09127794763 mihan13@yahoo.com

کمرنگ شدن تمایلات جنسی هیچگونه تبعیضی ندارد. در زن و مرد هر دو در نوسانات زندگی و رابطه جنسی این بحث مطرح است به ویژه در سن بالا. در موضوع بهداشت و سلامت جنسی، هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی میل جنسی را تنظیم می کنند، که می تواند توسط عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی تأثیر پذیر باشند. علاوه بر این، میل جنسی می تواند تحت تأثیر شرایط پزشکی، سبک زندگی، مسئله روابط و سن باشد.

چه عواملی باعث ایجاد مشکلات میل جنسی در زمینه بهداشت و سلامت جنسی می شود؟

لیان ژوانگ، دکتر اورولوژیست در مرکز پزشکی تافتس می گوید در راستای بحث بهداشت وسلامت جنسی موضوع مشکلات جنسی زن و مرد هر دو درگیر و مبتلا هستند، اما موارد بیشتر از بین رفتن میل جنسی در مردان را می بینید، اما هنوز مشخص نیست که چرا. وی هشدار می دهد که مسائل مربوط به میل جنسی را با اختلال نعوظ اشتباه نگیرید، که این عدم توانایی در گرفتن و حفظ نعوظ در طول فعالیت های جنسی است.

دکتر ژوانگ گفت: “کاهش میل جنسی به معنای کاهش تستوسترون نیست.” “پزشکان برای تعیین اینکه چه چیزی ریشه در این مسئله دارد، باید سلامت عمومی و کلی فرد را ارزیابی کنند.”
در ارزیابی مشکلات جنسی در بهداشت و سلامت جنسی اولین مورد برای پزشک مراقبت های اولیه شما برای ارزیابی می باشد. چاقی، دیابت، تیروئید، سلامت قلب و عروق و سایر موارد بهداشتی می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد. استرس و مسائل اجتماعی نیز می تواند بازیگر مهمی باشد. دکتر ژوانگ می گوید، پرداختن به این مشکلات می تواند برای بسیاری از مردان تفاوت زیادی ایجاد کند.

مشکلات تستوسترون – و مراقبت‌ها

پایین بودن سطح تستوسترون در تحت تاثیر قرار دادن بهداشت و سلامت جنسی مقصر اصلی است و به طور طبیعی هنگام افزایش سن مردان رخ می دهد. این همراه با کاهش سطح انرژی و کاهش توان ماهیچه ها می تواند بر روی میل جنسی تاثیر گذارد. وقتی بیماران به دکتر ژوانگ مراجعه می کنند، وی معمولاً بررسی می کند که آیا میزان تستوسترون چه میزانی است این شامل دو آزمایش خون ساده و مجزا است که باید در صبح انجام شود زیرا این میزان در وقتی است که تستوسترون یک انسان در بالاترین سطح است.

زنان و میل جنسی
مورد زنان و میل جنسی بسیار کمتر شناخته شده است. یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه پیتسبورگ منتشر شده است، نشان داد که هورمون ها تنها دلایلی نیستند که یک زن از داشتن کمبود میل جنسی خود بی بهره باشد. مسائل مربوط به یائسگی مانند خشکی واژن یا درد در طول رابطه جنسی اغلب از جمله عوامل و همچنین مواردی است که با همسر خود به همراه دارد.

بهداشت و سلامت جنسی
این مطالعه نشان داد که تقریباً 40٪ از زنان بالای 60 سال میل جنسی کم دارند – با این حال بیشتر این زنان رابطه جنسی را بخش مهمی از زندگی خود می دانند. این مطالعه همچنین نشان می دهد که کمبود میل جنسی در زنان دلایل مختلفی دارد.

بهداشت وسلامت جنسی و شایع ترین دلایل عدم تمایلات جنسی

شرایط یائسگی – کمبود استروژن بعد از یائسگی باعث می شود که رابطه جنسی نه تنها کمتر لذت بخش باشد بلکه دردناک باشد. خشکی واژن و سایر موارد مرتبط با آن می تواند در تمایل به رابطه جنسی اختلال ایجاد کند.

برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می کنیم ممکن است عوارض جانبی جنسی ایجاد کنند، اما در مورد تمام داروهای افسردگی صحیح نیست. شرط دیگری که باید در نظر داشته باشید، اختلال در مصرف الکل است که می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در هر دو جنس شود. ” برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می کنیم ممکن است عوارض جانبی جنسی ایجاد کنند، اما در مورد تمام داروهای افسردگی صحیح نیست. شرط دیگری که باید در نظر داشته باشید، اختلال در مصرف الکل است که می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در هر دو جنس شود. “اختلال عملکرد نعوظ (ED) – برخی از خانمها در این تحقیق گفتند که به دلیل اینکه همسرشان ED را تجربه می کرد، به نوبه خود، آنها علاقه خود را به رابطه جنسی از دست دادند.
خود تصویری- دقیقاً مانند زنان جوان، بسیاری از زنان مسن گزارش می دهند که تغییراتی در بدن آنها براساس افزایش سن یا افزایش وزن ایجاد می شود، باعث می شود دراحساس تمایلات  تاثیر زیادی داشته باشد.
استرس زندگی – بچه ها ممکن است لانه را ترک کرده باشند، اما زنان امروز می گویند مثل همیشه مشغول کار هستند. مراقبت از والدین پیر، تماشای نوه ها و نگرانی از فرزندانشان از جمله دلایلی است که توسط شرکت کنندگان در این مطالعه بیان شده است.
خستگی و درد بدن – آرتروز و درد عمومی و دردهای پیری و همچنین کاهش استقامت باعث شده است زنان در این مطالعه کمتر به دنبال رابطه جنسی باشند.
از زنانی که ممکن است دچار افتادگی میل جنسی شوند، در مورد بهداشت وسلامت جنسی خود خواسته می شود ابتدا با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنند. رئیس پزشکی داخلی و مراقبت های اولیه در مرکز پزشکی تافتز می گوید: افسردگی می تواند میل زنان و مردان را کاهش دهد و بیشتر پزشکان مراقبت های اولیه راحت می توانند این تشخیص و درمان افسردگی را انجام دهند.
دکتر بلیزی مارتین اظهار داشت: “افسردگی چیزی بیش از استرس نیست و معمولاً افراد با درمان بسیار خوب عمل می کنند.” “اگرچه برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی استفاده می کنیم ممکن است عوارض جانبی جنسی ایجاد کنند، اما در مورد تمام داروهای افسردگی صحیح نیست. شرط دیگری که باید در نظر داشته باشید، اختلال در مصرف الکل است که می تواند باعث اختلال عملکرد جنسی در هر دو جنس شود. ”

www.tuftsmedicalcenter.org